Writersroom geeft podium aan nieuwe scenarioschrijvers
Nieuwe verhalen over het voetlicht brengen. Dat is wat ROSE Stories doet. In hun Writersroom koppelen ze jonge scenarioschrijvers aan een ervaren collega. Daarna krijgen ze de kans hun werk te pitchen aan een publiek van geïnteresseerde producenten. Vanwege corona vonden die bijeenkomsten online plaats, maar desondanks werden belangrijke contacten gelegd en mooie plannen gemaakt.
Producenten reageren online op het scenario van Sandy Bosmans
‘Stoer’, ‘fris’, ‘vriendschap’ , ‘magisch’… Het zijn een paar van de steekwoorden die het publiek op verzoek van gespreksleider Fadua el Akchaoui via de camera laat zien. Zij reageren op het scenario van Sandy Bosmans voor haar jeugdfilm Hatseflats. Fadua heeft haar geïnterviewd en twee acteurs hebben een fragment gespeeld.
De schrijvers, onder wie ook Mo Anouar, de acteurs en de gespreksleider zijn live aanwezig in Pakhuis de Zwijger, dertig televisieproducenten, omroepmedewerkers en collega-schrijvers kijken via hun schermpje mee.
Hatseflats
Hatseflats gaat over Zoe, een leuke, slimme krullenkop van een jaar of 10, die zich eenzaam voelt en daarom een vriendje verzint: Zen. Die leert haar dapper te zijn en voor zichzelf op te komen. Het enige probleem is dat hij zal verdwijnen zodra haar ouders zullen ontdekken dat hij bestaat.
Sandy Bosman is, zoals ze het zelf noemt, van dubbel bloed. ‘Ik kan andere geluiden voor het voetlicht brengen omdat ik weet wat migrantenkinderen bezighoudt.’
Makers uit andere groepen
En dat is precies waarvoor ROSE Stories is opgericht. Projectleider Nedra Kenzari: ‘Een grote groep Nederlanders herkent zichzelf niet in de verhalen die ze horen, zien en lezen. Daarom besloten Chafina Bendahman en Nasim Miradi daar iets aan te doen. Het doel van ROSE Stories is het verhalenlandschap diverser te maken door makers uit andere groepen het woord te geven.’
Het allereerste project was Melk en Dadels; een journalistiek kookboek waarin ervaringen van de eerste generatie Marokkaans-Nederlandse vrouwen werden opgetekend aan de hand van recepten. Het boek werd later bewerkt tot een succesvolle theatervoorstelling.
Nedra Kenzari: ‘We willen mensen met bijzondere ideeën helpen een podium te vinden. Met Writersroom werken we samen met onder andere Cinekid, het Nederlands Film Festival en theater Bellevue om talenten met originele ideeën voor scenario’s te koppelen aan producenten die op zoek zijn naar nieuwe perspectieven.’
Rabia’s zinderende zomer
Na Sandy Bosmans, pitcht Mo Anouar zijn scenario aan de online groep professionals. Hij werkte samen met coach Marc Veerkamp aan zijn scenario Rabia’s zinderende zomer. Bewonderend vertelt die hoe zorgvuldig Mo te werk gaat: ‘Hij zet nooit zomaar een woord neer. Hij denkt over alles na.’
Samen schaafden ze aan het verhaal over Rabia, dat zich afspeelt in de zomervakantie voordat ze naar de middelbare school zal gaan. Mo vertelt aan Fadua el Akchaoui: ‘Rabia is zo’n kind dat ik vroeger zelf graag had willen zijn.’
‘We willen het verhalenlandschap diverser maken’
De grote speeltuin in haar wijk verdwijnt achter hoge hekken en ondoorzichtbaar plastic en niemand weet wat er aan de hand is. Dus gaan Rabia en haar vrienden op zoek naar het antwoord. ‘Ze heeft geleerd dat je niet mag liegen, maar komt er achter dat volwassenen soms wel heel losjes omgaan met de waarheid.’
Tot leven laten komen
Het gifschandaal van Lekkerkerk vormde een de inspiratiebronnen voor dit verhaal. ‘Er wordt bijna nooit door kinderogen naar zulke schandalen gekeken. Ik heb dat wel geprobeerd.’
De producenten reageren geïnteresseerd en vuren hun vragen op Mo af. Een van hen wil graag weten wat zijn grootste wens is. ‘Mijn verhaal tot leven laten komen’, antwoordt hij meteen. Wat er ook gaat gebeuren; de kiem daarvoor is hoogstwaarschijnlijk deze middag gelegd.
Linda Huijsmans
Writersroom wordt mede ondersteund door het Lirafonds