editie 34 / mei 2011

Een goed verhaal over geld

Vrijdag 4 februari verzamelden honderdtwintig schrijvers, vertalers en journalisten zich in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam om zich te laven aan nieuwe businessmodellen en aansporingen tot zelfpromotie.

Een goed verhaal over geld
Dankzij de economische crisis was het symposium Een goed verhaal over geld geheel uitverkocht: voor slechts drie tientjes kon je je laten bijpraten over nieuwe manieren om geld te verdienen. De lage toegangsprijs voor dit gezamenlijke initiatief van de VvL (de Vereniging van Letterkundigen) en de FLA (FreeLancers Associatie) was mede te danken aan een bijdrage van het Auteursfonds Reprorecht, waarover Lira sinds kort inhoudelijk de scepter zwaait.

Twee van de zes sprekers uit het ochtendprogramma brachten de boodschap dat een ondernemer zich moet wijden aan zelfpromotie erg letterlijk over het voetlicht. In ADHD-tempo vuurden Patrick van der Pijl en Oscar Kneppers hun verhaal op de zaal af. Vooral bij de eerste kon ik me niet aan de indruk van een piramidespel onttrekken.

Minder spectaculair was het betoog dat Wouter Poot van PriceWaterhouseCoopers hield, maar de boodschap was duidelijk: de uitgaven voor Entertainment & Media – dat is de branche waaronder wij vallen – blijven stijgen en de consument wordt daarin steeds sturender: ‘zij vragen, wij draaien’. Kranten en uitgeverijen zullen het daarbij steeds moeilijker krijgen.

Zelf ondernemen dus, betoogde ook Anouk Binkhuysen van QBF, een bedrijf dat zich toelegt op de begeleiding en promotie van schrijvers. Niet op royaltybasis, maar als een gezamenlijk onderneming van schrijver en QBF. Waarbij de schrijver de helft van de winst krijgt, maar helaas ook de helft van de investeringen moet betalen. Wat kost dat, wilde de zaal weten. Reken op zo’n 20.000 euro.

Hoe je geld kunt verdienen, legde de Vlaamse consultant Philippe de Ridder uit. Op zijn site boardofinnovation.com kun je een gratis programma downloaden waarmee je verdienmodellen letterlijk in kaart kunt brengen. Voor de gemiddelde schrijver wellicht wat hoog gegrepen, maar het helpt je wel om te bepalen wanneer het zinvol is een deel van je werk gratis weg te geven en hoe je dan toch geld kunt verdienen.

Gratis weggeven was ook het centrale thema van de laatste spreker, Ayman van Bregt van het online platform Pytch. Durf te delen, durf je te verwonderen luidde zijn oproep. Zie bit.ly/fq74Fs voor een kort verslag van de zes ochtendsessies.

’s Middags waren er workshops. Wijbrand Schaap van het Cultureel Persbureau hield – ondanks of dankzij een opkomende griep – een gloedvol betoog. Een greep uit zijn tips: een website heeft vooral een passieve archieffunctie, gebruik sociale media om contact met je lezers te onderhouden en daarbij is Facebook effectiever dan Twitter en LinkedIn. Duiding en onafhankelijke journalistiek hebben de toekomst, maar zorg in de startfase wel voor een partner met geld. Want alhoewel zijn persbureau steeds beter gaat lopen kan hij nog niet zonder het inkomen van zijn vrouw.

De tweede workshop die ik volgde was van Bert Vegelien, uitgever van e-books. Ook hier een praktisch, nuchter verhaal. Reken je niet rijk als je zelf digitaal wilt uitgeven: een e-book maken kost geld en levert niet veel op. In de winkel van Apple is de prijs maximaal 4,99 euro en bovendien moet je ook nog een flink deel gratis weggeven om aandacht te trekken.

Na een dag vol adviezen om stampei te maken, jezelf te verkopen, nieuwe kanalen te zoeken en rechtstreeks te communiceren met je lezers en vervolgens ook nog een afsluitende netwerkborrel had ik nog maar aan één ding behoefte: stilte.

TvdB