Het verdienmodel van Stephanie Biesheuvel
Auteur en podcastmaker Stephanie Biesheuvel (1982) dook voor haar persoonlijke boek ‘Het verraad van de Jordaan’ in het verzwegen verleden van haar omstreden familie. Tegelijkertijd ontwikkelde zij de gelijknamige podcast. Daarnaast schreef zij het kinderboek ‘De Bellende Engel’. Maar hoe verdient Stephanie Biesheuvel eigenlijk haar brood?

Beeld: Sander Veeneman | Sanset Pictures
Wat was je eerste (betaalde) schrijfopdracht?
'Mijn boek Het verraad van de Jordaan over mijn familiegeschiedenis is mijn debuut. Het contract daarvoor tekende ik bij uitgeverij Spectrum. Een jaar later volgde een contract bij uitgeverij Van Goor voor mijn kinderboek. Beide uitgeverijen vallen onder hetzelfde moederbedrijf.’
Hoe verdiende je daarvoor je geld?
‘Ik werkte jarenlang op de marketingafdeling van een theater in Den Bosch, waar ik teksten schreef voor campagnes en artikelen voor lokale kranten. Een lang verhaal had ik echter nog nooit geschreven. Als kind maakte ik wel mijn eigen tijdschrift, een mix van Tina en Donald Duck. Dus liefde voor schrijven zat er altijd al in!’
‘Schrijfcursussen hielpen mij de literaire wereld te begrijpen’
Hoe heb je de stap kunnen zetten om fulltime schrijver te worden?
‘In 2021 nam ik ontslag om mijn droom te verwezenlijken. Ik werd bijna veertig en de gedachte ‘als ik nog iets wil doen in mijn leven, is het een boek schrijven over mijn familie’ speelde op, mede door een schokkende ontdekking anderhalf jaar eerder. In een krantenartikel over de vermeende verrader van Anne Frank werd mijn grootvader genoemd.’
Kun je leven van de opbrengsten van je werk?
‘Aanvankelijk werkte ik naast het schrijven nog als freelancer in de culturele sector. Voor mijn boek ontving ik een jaarsalaris (vergelijkbaar met mijn salaris als marketeer) als voorschot, waardoor ik in 2024 geen freelanceklussen meer nodig had.
Dat is heel uitzonderlijk, dat weet ik, normaal gesproken is een voorschot veel lager. Dankzij mijn literair agent van Sebes & Van Bisseling kon ik kiezen uit vier geïnteresseerde uitgevers en de beste financiële voorwaarden onderhandelen. Ook kreeg ik een goed voorschot van Podimo voor mijn podcastproducties.’
Wat was tot nu toe de beste investering in je vakmanschap?
‘Ik volgde verschillende schrijfcursussen, waaronder een jeugdliteratuurcursus aan de Schrijversvakschool en twee basiscursussen (Het Fundament en de Verdieping) bij Querido Academie. Deze cursussen hielpen mij de literaire wereld te begrijpen en brachten me in contact met mijn literaire agent Willem Bisseling. Zonder agent is het lastig om met een manuscript bij een uitgever binnen te komen; via hem ging dat veel gemakkelijker.’
‘Neem alles aan: ook lokale initiatieven zijn waardevol’
Heb je een gouden tip voor beginnende schrijvers?
‘Verdiep je eerst in de literaire wereld van boeken en begrijp hoe die wereld werkt. Natuurlijk begint alles met een goed verhaal, maar kun je dat ook krachtig in drie zinnen pitchen? Zo niet, dan is je verhaal nog niet scherp genoeg. Mijn marketingachtergrond bleek een groot voordeel bij het promoten van mijn werk. Ik zette mijn eigen contacten in, benaderde zelf kleine lokale kranten en bood aan lezingen te geven. Neem alles aan: ook lokale initiatieven zijn waardevol. Ook ben ik aangesloten bij het Schrijverscentrale waar je betaald krijgt voor lezingen. Proactief zijn is essentieel.’
Wat zijn je toekomstplannen?
‘Ik ga zestien uur per week werken als relatiebeheerder en fondsenwerver voor Nationaal Monument Kamp Vught. Na vijf jaar intensieve research over de Tweede Wereldoorlog voelt het goed om op deze manier bij te dragen. Dit biedt mij bovendien financiële stabiliteit om verder te werken aan nieuwe boeken en podcasts. Ik heb ideeën voor nog een familiegeschiedenis, drie kinderboeken en meerdere podcastseries. Mijn familiegeschiedenis blijft een bron van inspiratie met lagen die nog onontdekt zijn.’
Dorine van der Wind