editie 50 / februari 2018

Waking the Dead in hartje Amsterdam

Studenten van de Filmacademie volgden een masterclass scenarioschrijven bij Barbara Machin, schrijver en bedenker van successeries Waking the Dead en Casualty. Drie studenten vertellen waarmee zij hen inspireerde. ‘Na afloop had ik het gevoel dat ik de hele wereld aankon.’

Waking the Dead in hartje Amsterdam

Barbara Machin vertelt hoe zij op basis van grondige research de personages creëerde voor de succesvolle BBC-serie Waking the Dead. Foto: Anna van Kooij

Een dag is kort en ze heeft zóveel te vertellen. Dus gooide Barbara Machin de studenten meteen in het diepe. Ze hadden allemaal een aflevering van Waking the Dead bekeken met als opdracht een personage te kiezen waar ze hun eigen draai aan moesten geven. Dat personage moesten ze vervolgens in één zin kunnen pitchen. Zo zaten de studenten meteen tot over hun oren in het verhaal, aldus Bodil Matheeuwsen, derdejaars scenariostudent. De masterclass werd gegeven als onderdeel van het programma rondom de uitreiking van de Kees Holierhoek Scenarioprijs 2017.

Verrijken van karakters
Matheeuwsen heeft veel gehad aan de kennis van Barbara Machin over het vormen en verrijken van karakters. ‘Ze nam uitgebreid de tijd om de personages te bespreken en dat deed ze op heel positieve manier.’

Ook op Hester Breunissen, derdejaars productiestudent heeft de positieve houding veel indruk gemaakt: ‘Ze zag overal mogelijkheden. Zo legde ze uit waarom een bepaalde eigenschap of ontmoeting misschien beter verderop in het verhaal zou passen.’

Warm drankje
Voor Thomas van Noort was de Masterclass interessant omdat in zijn studie het accent erg op speelfilms ligt: ‘Ik was nieuwsgierig naar hoe je series schrijft. Daarnaast vertelde ze de hele tijd anekdotes en gaf handige tips. 

Bijvoorbeeld dat je tijdens een pitchgesprek altijd een warm drankje moet bestellen. Dan blijft je gezelschap langer zitten.’ 

Bruikbare ideeën 
Hester: ‘Wat ik echt leuk vond was haar houding bij de brainstorm: alles was goed. Je kon ongehinderd je ideeën op tafel leggen. Na afloop had ik het gevoel dat ik de hele wereld aankon.’

Thomas heeft die methode later zelf een keer toegepast tijdens een brainstorm die helemaal vast dreigde te lopen. ‘We besloten dat we op ieder idee ‘ja’ zouden zeggen. Daardoor dacht je iets langer na voor je wat ging roepen, maar zo kwamen er heel bruikbare ideeën op tafel waar we meteen mee aan de slag konden.’

Zicht op de deur
Daarnaast benadrukte Barbara Machin het belang van goede research. Zo sprak ze tijdens het schrijven regelmatig af met een oud-politieagent en het viel haar op dat die altijd met zijn gezicht naar de deur ging zitten. Dat detail heeft ze overgenomen voor haar belangrijkste personage. ‘Dat maakt die serie geloofwaardig, ook voor mensen uit het vak’, leerde Thomas.

‘Na  afloop had ik het gevoel dat ik de hele wereld aankon’ 

Kim van Kooten
Interessant was ook wat Machin vertelde over haar samenwerking met regisseurs. De verhoudingen liggen in Engeland toch net even anders dan in Nederland. De macht van de auteur is daar een stuk groter, vertelt Bodil.

Wat de studenten betreft mag de Masterclass een vervolg krijgen. Barbara Machin heeft hen al uitgenodigd om naar het Screenwriters Festival in Londen te komen, maar een Masterclass van een Nederlandse collega zouden ze zeker ook fijn vinden. ‘Met Kim van Kooten bijvoorbeeld!’ roept Hester. Het scenario voor Alles is Liefde vind ik een van de beste die ik ken.' 

Linda Huijsmans