editie 21 / december 2006

Een woord van de voorzitter (21)

In het recente tevredenheidsonderzoek, uitgevoerd door Bureau Veldkamp onder aangeslotenen bij Lira, werd onder meer de vraag gesteld of de ondervraagde auteur het Lira Bulletin las. Daarop antwoordde 46% met ja, 38% met soms, en 15% met nee.

Dat viel mij eerlijk gezegd erg mee, want onder de communicatiemiddelen die Lira gebruikt, munt het Lira Bulletin niet uit in het veroorzaken van  opwinding en rumoer. Dat doel heeft de redactie ook nooit voor ogen gestaan. Informatie geven, achtergronden belichten, een keer dieper op een kwestie ingaan, dat waren de zaken waar het om ging. In dat licht bezien is de uitkomst van de enquête zeker geen teleurstelling.

Maar nieuwe tijden vragen om nieuwe communicatiemiddelen. Zo is er additioneel een elektronisch nieuwsbulletin in het leven geroepen dat zich op actuele aangelegenheden richt en zich daartoe zoveel mogelijk beperkt. En zo willen we ook de website gaan uitbreiden en interactief maken. Auteurs zouden langs elektronische weg gegevens in moeten kunnen sturen en voorstellen tot correctie van fouten of onvolledigheden moeten kunnen doen. Misschien krijgen zij hun eigen digitale plek in het systeem. In ruimere mate zal informatie geboden kunnen worden. Het antwoord op veel gestelde vragen zal gemakkelijker bereikbaar worden. Enzovoort.

Ook is het de bedoeling dat er handel zal ontstaan. Voorlopig is het nog even een droom: een webwinkel waar tekstlicenties te koop zullen zijn. Maar op veel plaatsen op het internet is de webwinkel van een droom al lang realiteit geworden, vooral in de software- en de muziekwereld. Niets is erop tegen ook in de genres die Lira beheert tot een webwinkel te komen. Het hangt er maar vanaf of er behoefte aan is.

Geen behoefte is er in mijn visie aan een Lira die de boekenuitgever gaat beconcurreren. Lira is een auteursrechtorganisatie, geen uitgever van romans en reisboeken. Wèl lijkt er behoefte te bestaan aan aanvullende activiteiten op specifieke niche-markten, bij voorkeur in samenwerking met uitgevers en andere producenten. Ik denk aan poëzie en toneel, en misschien nog aan specifieke deelmarkten daarvan. Misschien dat Lira soms ook de makelaarspositie in zou kunnen nemen waar we jaren geleden al ernstig over aan het denken waren: bemiddelen tussen aanbod en vraag, en omgekeerd. Daarmee zou aan een oude gedachte nieuw digitaal leven ingeblazen worden.

KH