Dag van het scenario
Op de mede door Lira gesponsorde Dag van het Scenario, afgelopen maandag 2 oktober tijdens het Filmfestival in Utrecht, is voor de zesde keer de Zilveren Krulstaart uitgereikt.
Sinds 1999 is er elk jaar op het Filmfestival Utrecht elk jaar een Gouden Kalf voor ‘Scenario’, maar alleen speelfilmscenario’s en televisiescripts langer dan 60 minuten mogen aan deze competitie deelnemen; terwijl er veel meer scripts voor televisie dan voor speelfilm geschreven worden. Ook kwalitatief doet het nationale televisiescenario niet onder voor het filmscript. Hierin vond het Netwerk Scenarioschrijvers genoeg reden om een eigen prijs in het leven te roepen met de geuzennaam Zilveren Krulstaart. Winnaar dit jaar was Frank Ketelaar, voor het scenario van VUURZEE, uitgezonden bij de VARA. Het scenario is gebaseerd op het serieontwerp van Robert Kievit, die samen met Ketelaar tekende voor de karakters en verhaallijnen. Het scenario van deze twaalfdelige serie werd door het aanwezige publiek als het beste televisiedrama-scenario van het seizoen 2005-2006 uitgekozen. De tweede plaats was voor EVELIEN, geschreven door Karin van der Meer, en uitgezonden bij Net 5. En een gedeelde derde plaats was voor de scenario’s van FOK JOU, geschreven door Franky Ribbens en uitgezonden bij de NPS, en POLLEKE DE SERIE, scenario’s van Rob Arends en Maarten Lebens, uitgezonden bij de VPRO. Winnaars van voorgaande jaren waren Maria Goos met het scenario van CLOACA, Robert Alberdingk Thijm met het scenario van DE DALTONS en met het scenario voor de dramaserie DUNYA & DESIE, Alma Popeyus en Hein Schütz met het scenario van DE ENCLAVE en Frank Ketelaar met het scenario van DE BAND.
Hollandse angst
Het leidend thema van het programma van de Dag van het Scenario was dit jaar ‘Hollandse Angst’. Dit specifieke thema werd als eerste onder handen genomen door Kamerlid John Leerdam. Deze richtte een sterke oproep aan de aanwezige scenarioschrijver voor meer engagement voor sociale en maatschappelijke thema’s in de scenario’s op de Nederlandse televisie. Volgens Leerdam vinden de ontwikkelingen die zich afgelopen jaren in de samenleving hebben voltrokken niet zijn weerslag op de beeldbuis. ‘De impact van elf september en van de moorden op Pim Fortuyn en Theo van Gogh moet vertolkt en verwerkt worden. Er zijn te weinig films die dat doen. En films die dat doen, zijn te matig.’
Kaouthar Darmoni, docente media en cultuur aan de Universiteit van Amsterdam, belichtte dit standpunt vanuit een hele andere invalshoek door te beargumenteren dat het beeld dat ontstaan is van de islamitische cultuur sterk beïnvloed wordt door de manier waarop ze, zowel door scenarioschrijvers, als de Nederlandse media in het algemeen, worden neergezet en van waaruit een angstbeeld ontstaat voor dat wat anders is: ‘De Nederlandse media negeren de essentie van de islamitische cultuur. Hun positie is een gevaarlijke cocktail van angst, arrogantie en cynisme.’ Volgens haar hebben ‘scenaristen de functie daar verandering in te brengen.’
Het thema ‘Hollandse angst’ werd voortgezet door Pieter van der Sman. De acteur van Het Nationale Toneel vertelde over de angsten die hij had doorstaan toen hij in het toneelstuk 'Volkert van der G. & Mohammed B.' de rol van Volkert vertolkte.
Al met al een erg gevarieerd programma, waar ruimte was voor serieus debat over de taken van hedendaagse scenaristen, maar ook een lichtere noot en uiteraard een uiterst terechte winnaar van de Krulstaart.
SvR